Medelhavskost skydd mot sjukdomar
Den som strikt håller sig till en Medelhavskost med mycket frukt, grönsaker och olivolja, får ett starkare skydd mot cancer, hjärt-kärlsjukdomar och flera andra kroniska sjukdomar. Det rapporterar nyhetsbyrån Reuters.
Relaterat
Ett italiensk forskarlag har gått igenom 12 olika studier med fler än 15 miljoner deltagare, vilka har följts i tre till arton år. Studierna visar att bland dem som höll sig till Medelhavsdieten sjönk insjuknandet i Parkinson and Alzheimers med tretton procent, i cancer med sex procent och dödstalen på grund av hjärtsjukdomar sjönk med närmare en tiondel.
Medelhavskosten består till stor del av frukt, grönsaker, fisk och fetter som olivolja, medan man äter mindre av mejeriprodukter, rött kött och alkohol.
Källa: Nyhetsbyrån Reuters
Skrevs: 08:57 den 16 september 2008 | I kategorin: Forskning |
Skriv ut